Zpět 06/04/2018

Nízkoemisní zónu Ostrava zatím nezavede

Zdroj: Zpráva ČTK Ostrava nezavede nízkoemisní zónu, která by zamezila vjíždět do centra města automobilům nesplňujícím stanovené emisní normy. Studie ukázala, že významný vliv na kvalitu ovzduší by toto opatření nemělo. 

Město ale uvažuje o možnosti zavedení regulačního řádu, který by případná omezení přinášel v době smogových epizod. Novinářům to dnes řekl primátor Tomáš Macura (ANO).

    „Před rokem jsme se rozhodli aktualizovat možnosti zavedení nízkoemisních zón v Ostravě. Výsledkem té studie je zjištění, že zavedení nízkoemisních zón v Ostravě by prozatím nemělo žádný velký efekt,“ uvedl Macura. V případě polétavého prachu PM 10 se ukázalo, že opatření by v ročním průměru přineslo pokles zhruba o 0,7 mikrogramu na metr krychlový. Aktuální průměrná roční koncentrace PM 10 je podle Macury v centru města zhruba 35 až 37 mikrogramů na metr krychlový.

    „Nízkoemisní zóna je opatřením trvalé povahy, celoročně by tedy bránila vozidlům o nějaké nižší emisní třídě vjezdu do centra města,“ řekl Macura. S ohledem na nízkou efektivitu a zároveň náklady na vznik nízkoemisní zóny se město rozhodlo, že zatím toto opatření nezavede.

    Podle Macury chce nyní ale posoudit a případně i zavést právě regulační řád. „Je to opatření regulující dopravu pouze v případě vzniku těch smogových situací. Naším záměrem je tuto studii mít hotovou pokud možno tak, aby se ty regulační řády mohly uvést do praxe už v příští zimní sezoně,“ řekl primátor.

    Regulační řád by například mohl zamezit vjezdu automobilů nad šest tun, vjezd by se umožnil automobilům s lichou či sudou SPZ nebo by se ve smogových dnech zavedla MHD zdarma či se snížila průjezdní rychlost a podobně. Studie, která by neměla stát více než milion korun a měla by ji zpracovat odborná firma, má ukázat případné dopady. Teprve podle jejich výsledků se město rozhodne, zda vůbec regulační řád zavede. Dosud ho podle primátora nevyužívá žádné město. Zatím tak ani není jasné, zda by opatření platila už v době vyhlášení smogové situace nebo například až v době, kdy je v platnosti regulace.

    V Ostravě je podobně jako ve značné části regionu dlouhodobě nejhorší ovzduší v zemi a jedno z nejhorších v Evropě. Za znečištěné ovzduší může nejen průmysl, ale i doprava, topení v domácnostech a škodliviny ze sousedního Polska.

 

Sdílejte článek