Zpět 26/06/2018

Ostravská doprava 2022

Téměř pět miliard korun chce Dopravní podnik Ostrava investovat v nejbližších pěti letech jen do nákupu moderních tramvají, trolejbusů i autobusů. Ekologičtější, komfortnější, čistší a bezpečnější. Taková má být už v roce 2022 městská hromadná doprava v moravskoslezské metropoli.  

Ale nebude to zadarmo. Během pěti let chce Dopravní podnik Ostrava (dále jen „DPO“) nakoupit nové vozy za 4,7 miliardy. A další stamiliony investuje do dopravních cest.
Průměrné stáří vozového parku je 15 let, u tramvají 23 let. Díky novým vozům už letos se sníží průměrný věk tramvají a trolejbusů o tři roky.
Městská hromadná doprava je vizitkou města Do roku 2020 se bude jezdit bez dieselových motorů. A výrazná obměna vozového parku do pěti let je součástí cíle být nejmodernějším dopravním podnikem v zemi

Podle radního pro dopravu Lukáše Semeráka velkou část investic uhradí podnik z evropských dotací, na zbytek může čerpat úvěr.

„Zastupitelé města schválili možnost čerpat úvěr s nízkým úrokem od Evropské investiční banky, aby mohl DPO soutěžit dodávky nových vozů. Teď běží například výběrové řízení na dodávku 40 velkokapacitních tramvají a firma Stadler už začíná plnit kontrakt na 40 středně kapacitních tramvají. Po obou dodávkách by měly skončit spřažené soupravy. Ve druhém voze bez řidiče totiž neumíme zajistit takový pořádek a bezpečí jako ve voze s řidičem. Navíc jsou spřažené soupravy hlučnější,“ líčí Semerák.
Do roku 2022 tak zmizí spřažené tramvaje i naftové autobusy. Vozy budou naopak vybavené klimatizací, wi-fii kamerami. U nových dodávek je to vše již samozřejmostí, do starších vozů chce DPO postupně doplnit kamery. „Máme s nimi výborné zkušenosti. Když jsme zveřejnili v několika případech násilí barevný záznam v HD kvalitě, pachatelé se obratem sami přihlásili policii,“ líčí Semerák.
Osobně ale u nových vozů nejvíc oceňuje klimatizaci a otočný podvozek u tramvají, který snižuje hluk. „Aby byl tento efekt naplno využitelný, musíme obnovit staré koleje. Na páteřních trasách, v některých místech, kde vede trať mezi obytnými domy, vyměníme kolejový svršek. V jiných případech kolejiště osadíme speciální zelení, která snižuje hlučnost i prašnost,“ dodal.

DPO hodlá do modernizace dopravních cest investovat do roku 2022 asi půl miliardy. Věří, že na velkou část investic získá dotace. V jejich čerpání se DPO velmi daří. Uspěli se všemi pěti projekty na nákup nových vozů pro nízkoemisní zóny. Z různých programů mají slíbeno přes miliardu. Například u všech tramvají, které letos dodá firma Stadler, pokryjí evropské dotace 85 procent nákladů. Přes miliardu za velkokapacitní tramvaje DPO zaplatí zřejmě z úvěrů, případně z mimořádných příspěvků města či jiných dotací.

Podle ředitele DPO se však podnik nespoléhá jen na externí zdroje. Na obnovu majetku už si začal šetřit vlastní peníze, ze kterých by měl dokrýt zbytek potřebné sumy.
Loni poprvé v historii DPO vytvořil takzvaný přiměřený zisk, což je jedna z možností, jak si tvořit rezervu na investice. Zatím tak ušetřil 65 milionů korun, které chce použít právě na obnovu vozového parku a dopravních cest.

Fakta Nová vozidla za miliardy Co už v Ostravě jezdí * 10 parciálních 12m trolejbusů * 2 článkové 18m trolejbusy * 1 z 10 článkových 18m autobusů s pohonem CNG * 1 ze 40 tramvají firmy Stadler (zkušební provoz bez cestujících) * 1 ze 3 minibusů s pohonem CNG * 1 ze 3 elektrominibusů Co chce ještě DPO pořídit * 40 autobusů 12m na CNG * 40 velkokapacitních tramvají * 12 parciálních 12m trolejbusů * 4 trolejbusy 12m * 4 trolejbusy 18m * 36 elektrobusů 12m * 3 elektrominibusy * 2 doubledeckery na CNG * 4 minibusy na CNG.

Obměna je součástí cíle DPO být nejmodernějším dopravním podnikem v zemi.

 

 

Sdílejte článek