Zpět 20/06/2022

Moderní město, zelené tramvajové tratě

Ostrava se v posledních letech změnila. Ve městě se objevila zeleň tam, kde jsme na to nebyli zvyklí.

Od roku 2010 bylo ve vedení radnice centrálního obvodu Moravská Ostrava a Přívoz hnutí Ostravak, jehož jednou z priorit bylo, je a bude životní prostředí. Z pozice městského obvodu či města jsou možnosti, jak ovlivnit životní prostředí k lepšímu, omezené, ale jsou! Postupem času začali prosazovat sbírání prachu v ulicích. Nejprve pouze v rámci obvodu, následně začali spolupracovat s Dopravním podnikem Ostrava a Ostravskými komunikacemi. Ročně se posbíralo více než 4 000 tun prachu. V roce 2014 obvodní radnice vysadila první květinové záhony. Ty mají nejen funkci estetickou, ale taky ekologickou. Jsou skvělými lapači prachu. Proto spousta záhonů vznikla u vytížených cest a křižovatek. Po vzoru Moravské Ostravy a Přívozu jsou dnes tyto záhony v celém městě. „Ještě více mě těší, že jsme se stali inspirací i jiným městům v naší republice,“ řekla Petra Bernfeldová, tehdejší starostka centrálního obvodu.

Dalším krokem byla v roce 2017 realizace první zelené tramvajové trati. Stalo se tak na Frýdlantských mostech, opět v Moravské Ostravě. Na trati vznikl kolejový absorbér hluku s funkcí retence vody z rozchodníkového koberce rodu Sedum. Tomuto historickému kroku vděčíme dřívějšímu radnímu pro dopravu Lukáši Semerákovi. Tramvajová trať se mění v jednotlivých ročních obdobích. „Inspiroval jsem se evropskými městy, kde je toto zcela běžné. V té době jsme nakoupili nové tramvaje a chtěli jsme podpořit jejich vlastnosti tím, aby jezdily po méně hlučné a prašné trati,“ řekl Lukáš Semerák.

TECHNICKÁ FAKTA
1. protihlukové opatření
– snížení emisí hluku 6-12dB
2. adaptační opatření na změnu klima
– snížení povrchové teploty – 15 °C-
– zadržení srážkové vody – 80L/m2
– odpaření srážkové vody – 30 mm/den
– snížení akumulace tepla ze slunečního záření – 93%
– vegetační povrch z rozchodníků a trávníků
3. cirkulární ekonomika
– podíl recyklovaných materiálů – 97%
– podíl recyklovatelných materiálů – 100%
– syntetický recyklát z automobilového průmyslu – 55%
– pryžový recyklát – 42%

 

Sdílejte článek